|
|
|
|
Amb The Nigthmare (1781), Johan-Heinrich
Füssli (Henry Fuseli) creà un llenç en el qual la bellesa i l'horror es barregen amb harmonia, formant un conjunt de suggerències encisadores |
Le Réveil du matin
Alfons Mucha |
Antoine Wiertz afina el missatge amb la seva Tête de mort (1824): vi, llibres i crani. Una vida sencera |
|
|
|
|
|
Un dia Edvard Munch obrí les parpelles i, en veure allò que hi ha a l'exterior, sota els raigs assassins del sol, no va poder fer cap altra cosa sinó tapar-se les orelles amb les mans i cridar, cridar, cridar. Udolar de terror amb la mirada, la rauxa i el seny perduts. Der Schrei der Natur (El crit de la natura, 1893) |
L'Activité du jour
Alfons Mucha |
Un fragment del Jardí de les Delícies (1480-90),
del Bosch. Un laberint de gaudis, pecats, subversions i perversions. Tot un luxe a l'abast tan sols de les persones més riques i poderoses
|
|
|
|
|
|
Paul Delvaux
gaudia plasmant en pintura els propis mons onírics, sovint amb trets gòtics, amb els quals nodria la ment i l'ànima
|
Rêverie du soir
Alfons Mucha |
Gauguin titulà aquest quadre Nevermore
(1897), tot incloent un corb blavós a la finestra, en homenatge a Edgar Poe i el celebrat poema The Raven (1845) |
|
|
|
|
|
|
Exposada al Saló de 1819, a París, la
tela El rai de la Medusa, de Théodore Géricault, connecta amb el naufragi individual, i alhora col·lectiu, de cadascú de nosaltres |
|
Le Repos de la nuit
Alfons Mucha
|
A La mujer barbuda (1631), de José de
Ribera, advertim els misteris del metabolisme i la impotència mèdica del segle XVII per a evitar que, a determinades dones, els cresqués una barba florida
|
|
|
|
|
|
Ignorem el nom de l'autor del cèlebre retrat de Vlad Tepes, Vlad III de Valàquia, Vlad Dracul o Vlad l'Empalador. El mite d'aquest personatge real, que visqué entre 1431 i 1478, inspirà, conjuntament amb Erzsébet Bàthory, Bram Stoker a l'hora d'escriure la novel·la Dràcula
|
Picasso dibuixà, l'any 1901, aquesta
excitant buveuse d'absinthe. La vaig conèixer, de jove: s'anomenava
Rut. Era addicta a la cocaïna i patia anorèxia, malgrat que ho ignorés, ja que llavors la medicina encara no havia diagnosticat la malaltia com a tal
|
Balthus s'esbargia amb lolites seductores d'innocents gestos bucòlics i bonics gatets subversius que
bevien a tothora, com comprovem a Thérèse
revant (1938)
|
|
|
|
|
|
El fenomen de la catalèpsia, o potser el
relat d'Edgar Poe (The Premature Burial, 1844), inspiraren Antoine Wiertz en pintar L'Enterrement
prématuré (1854)
|
Saturno devorando a su hijo
(1824), una de les cèlebres i boniques pintures negres de Goya |
A Amedeo Modigliani sempre l'entusiasmaren les xiquetes esveltes, amb el coll ben llarg i amb faixes estretes, malgrat que en aquesta obra s'oblidà del coll i de la faixa. Nu couché de dos, 1917
|
|
|
|
|
|
Théophile Alexandre
Steinlen és l'autor del famós cartell del mític tuguri parisenc, al qual
Aristide Bruant dedicà una cançó de taverna sense parió:"Je cherche fortune
/ autour du Chat Noir, / au clair de la lune, /
à Montmartre"
|
Inquietant, si més no, visió de The end of the
earth, tal com l'imaginà Leonor Fini l'any 1949
|
Courbet ho tenia molt clar en anomenar aquesta tela L'origine du monde (1866). Si és que ja ho cantava La Trinca, que l'home prové de la patata
|
|
|
|
|
|
El 1632 existia molt d'interès per la disecció de
cadàvers. Heus ací el bon exemple que ens ofereix Rembrandt, amb la Leçon d'anatomie du docteur Tulp
|
William Blake lliurà una corrua de
regals a tots els amants de l'esoterisme. Entre els obsequis figura aquest Great Red Dragon and the Woman Clothed with the Sun (circa
1805)
|
Maurice Utrillo, fill de Suzanne Valadon i, potser, de Miquel Utrillo, mostra part de la seva
geografía interior-exterior: el Sacré Coeur de Montmartre et Chateau des Brouillards (1934), escenari quotidià de drames humans
|
|
|
|
|
|
La Liberté guidant le
peuple (1830), d'Eugène Delacroix. Encara avui conserva el seu significat rebel, ja que continua havent arreu del planeta pobles esclaus, espoliats i
colonitzats sota el jou de les armes, la força, la política i l'economia
|
La belle Rosine (1847), d'Antoine
Wiertz. Un encontre valent, cara a cara, amb la llum i la tenebra
|
Keskaegne Reval (1903), de Nikolai
Roerich
|
|
Novel·la romàntica (1894), de Santiago Rusiñol
|
Toulouse-Lautrec taral·larejava cançons d'Aristide Bruant quan pintaba els cartells que li encomanaven. Aristide Bruant dans son cabaret, 1893
|
Walpurgisnacht, 1896-97, d'Albert Welti
|
|
|
|
|
|
|
Selbstporträt mit fiedelndem Tod, 1872, d'Arnold Böcklin |
|
La cara de Mae West, interpretada per
Salvador Dalí
|
Der Letzte Kavalier, 1926, d'Albert Birkle
|
|
|
|
|
|
Bacchanale devant une statue de Pan, 1631-33, de Nicolas Poussin |
Si
Leonardo alcés el cap quantes coses no ens diria! |
Water Nymphs, 1899, de Gustav Klimt
|
|
|
Sense títol, 1984, de Zdzislaw Beksinski
|
|
|
|
Faust im Studierzimmer, 1852, de Carl Gustav Carus |
|
|
Mermaids, 1879, de Konstantin Makovsky |
|
La Sonambule, 1897, d'Édouard Rosset-Granger |
|
|
|
| | | |
La barca de Caront, 1919, de Josep Benlliure i Gil |
The Sorceress, 1913, de John William Waterhouse
|
Pyramide de crânes, 1898-1900, de Paul Cézanne |
|
|
|
|
|
|
The Day After, 1894, d'Edvard Munch |
|
|
La Tarasque, 1874, de Charles Lepec |
|
|
Havfrue, 1863, d'Elisabeth Jerichau-Baumann |
|
|
|
|
|
|
Der Hl. Augustinus und der Teufel, circa 1483, de Michael Pacher |
|
Le Pendu - Ecce, 1854, de Victor Hugo |
|
|
La morfinòmana, 1902, d'Anglada-Camarasa |
|
|
|
|
|
|
No sé perquè, algun enllaç a aquesta pàgina no fuciona correctament. L'adreça bona és: http://museudetenebres.blogspot.com.es/2013/10/pinacoteca.html
ResponEliminaQuines estampes tan meravelloses. M'han agradat especialment el parrús poblat, la Mona i Der Letzte Kavalier, 1926, d'Albert Birkle. Els dos avis no tenen parangó. Moltes gràcies també, Emili, pels teus comentaris que m'han fet somriure i gaudir una estona.
ResponEliminaM'alegro que t'hagi fet passar una bona estona, Carme.
EliminaM'han agradat totes, però molt especialment: Balthus s'esbargia amb lolites seductores............. Evidentment la trobo molt seductora i, a més a més, és de l'any que vaig néixer.
ResponEliminaHe, he, he, en Balthus té coses molt bones. Em fa content que t'hagin agradat les imatges. He començat a llegir "L'herència del bruixot".
EliminaPer a mi és sempre un plaer trobar coses ben fetes, com ara aquest bloc. Bona feina, Emili!
ResponEliminaMoltes gràcies pel teu recolzament, Shaudin!
ResponEliminaNo, no vaig poder entrar. Ara sí. Quina meravella, Emili. M'agraden tots. I quina feinada. Brutal,
ResponElimina